torsdag, mars 29, 2007

fotbollsmatchen

yo

nordirland har just hjort mål igjen igjen

okcså farran sittrer stum okcså glor in i teveden också morran grår omkringng okcså säjer: herregudrun är det inte dags för lagrerbäkc att göran sorti det undrar jag nu yo

okcså farran: det spelrar ingngen roll

okcså morran: sven goran har ju ingnget jobb det säjer jag nu yo

okcså farran bitrer samman sammanbitret: det spelrar ingngen roll det är inte coacherna som gjör mål det är spelrarna som inte gjör mål

okcså nu kommrer den innebroende ner för trappen: Men hallå där!

yo

Är det idrott på tv?

yo

Spännande. Hur går det för grabbarna?

nordirland ledrer med två ett det säjer jag nu yo

Jaha ja. Då får man gratulera dem.

okcså farran vridrer sakcta på huvududet okcså sednan vridrer han det tillbaks okcså stirrar in i teveden det säjer jag nu yo

Fotboll brukar man kalla för det gröna gräsets schack, visste ni det?

yo

Jag tycker verkligen att man kan se ett mönster i det här spelet.

yo

Bollen fungerar som en katalysator.

okcså farran vridrer på huvududet okcså tittrar på den innebroende som nu har satt sej på en pall

okcså farran: en klantalysator det undrar jag nu yo

Precis. Utan bollen skulle grabbarna på gräsmattan stå helt stilla, det skulle bli en form av kaos, eller en ickeform snarare. Entropi. Tomhet. Bollen aktiverar dem. Det är som att krydda bensinen i en förbränningsmotor med nitroglycerin.

det är inte rally det här det säjer jag nu yo

okcså matchen tar delfinitivt slut okcså farran sittrer med händrerna i huvududet

okcså den innebroende: Gräsplanen är som ett frimärke som är fastslickat på tidshinnan. Allt annat är rymd, glömska. Fotbollsspelarna blir till animationer i ett försvinnande minne. Tiden går inte att stoppa.

okcså farran resrer sej okcså grår tyskct ut i köket

okcså den innebroende: Jaha ja. Nej jag ska fortsätta med mitt.

vad är det du jobbrar med det undrar jag nu yo

Åh. Jag har massor att göra, massor.

okcså traskcrar han uppför trappan igjen okcså stängrer om sej sammetidigt som man hör hur farran tapprar någnonting ordenteligt i köket det säjer jag nu yo