Text ska vara demokratisk. Läs lika gärna en deckare som en
språkmaterialistisk dikt. Lika gärna ett socialrealistiskt drama som en
sciencefictionstory. Lika gärna prosa som poesi, lika gärna en raptext som en
gammal visa. Allt är giltigt, allt är lika värdefullt.
Som skrivarlärare har jag två huvuduppdrag:
att läsa och samtala om deltagarnas texter samt att lägga fram övningar i att
skriva, ofta utifrån genrer, stilarter, litteraturhistoria; det är ett ständigt
resande mellan olika uttrycksformer och språknivåer. Jag måste, liksom
deltagarna, vara öppen för allt och lyhörd för skiftningar. Vem är poet i
gruppen? Vem har det där dramaturgiska drivet? Vem har en berättelse som måste
skrivas men behöver träna på gestaltning? Vem kommer att skriva en världsroman? Vem har dåligt självförtroende? Vem har
det inte? Hur gör vi när skrivkrampen inträffar?
Jag har gjort massvis med övningar genom
åren. Kom-igång-övningar för att släppa garden och respekten. Långa
prosaövningar i psykologisk gestaltning eller inre monolog eller i konsten att
bygga stora dramaturgiska strukturer, slå an bågarna. Vad jag ofta har saknat
är en bok fylld med övningar, inte så mycket teori, inte så mycket kringsnack,
inte så mycket litteraturhistoria. Du ska kunna slå upp en övning och börja
jobba med den, i stort sett bums, antingen själv eller med en grupp. Så la jag
upp jobbet med den här boken, jag ville göra en praktika, en handbok, en text som ger
rörelse framåt och som får läsaren att skriva.
Jag gick igenom mina sparade övningar, såg
över hur ett läsår brukar se ut, samlade det som skulle fungera bäst i en bok,
arbetade om, skrev till, hittade på nya vinklingar, nya övningar, gjorde litterära hänvisningar och försökte skriva med ett tilltal som skulle kännas
som en lektion gör, ett skrivpass. Blanda tydliga instruktioner med korta
jämförelser och frisk pepp. Du som skriver ska känna dig manad och påpassad –
sedd – och samtidigt fri. Och där hamnade jag. Med en bok på 340 sidor och med
130 övningar som innehåller flera delmoment och variationer, så att det finns
arbetsmaterial till många timmars skrivarbete.