torsdag, juni 12, 2008

ikon fyrtiosju

morran öppnar försiktigt det lilla paketet: köksbordet lyser av sommarsol och innanför det bruna papperet finns en liten ask inte mycket större än ett etui för kanske ett armbandsur

farran tar ett steg bakåt: vad är det för något det undrar jag nu

morran lyfter sakta på locket: åh herregudrun

vad är det för något det undrar jag nu

åh det är embryo

embryo det undrar jag nu

ja han är inte större än en liten jordgrubble ser du

jösses

embryo hör du mej: hallon hallon

jorå: han vinkar ser du

ja jösses

kan du prata så liten som du är

vad säjer han det undrar jag nu

han säjer att han är hungrig att han behöver äta

ja det kan man förstå så liten som han är: hur har det här hänt

han säjer att det sista han minns är att han klev in i en teleportör

jaha ja: typiskt ungar nu har celldelningen kajkat ihop och han kommer att få vara sådär liten som ett embryo resten av livet det säjer jag nu