Monday, December 12, 2005

en specialare extra allt

yo

det var en gång förr i världnen på korvåldrern innan abuabu började jobbra på mcrånalds som han jobbrade på korvtjorren

yo abuabu en specialare extra allt det säjer jag nu

okcså fikc man en bratte med mykcret av det mesta okcså drack man en pucko

men men

det finns pucko okcså finns det puckon

nu är det den nya tiden med bokstävrer som krångnlar ord som bråkrar som vill ut ur sina burar okcså kämpa skrattra dom orckar inte strå emot hjälp oss skrikrer orden släpp ut oss ur bokstavsfägnelset

okejrå jag är så himla snäll spring ut okcså lek på dom vita fälten det säjer jag nu yo

men men

då kommrer en liten suris okcså skrivrer typ vilcket pucko du är embryo

men men

okcså embryo är så snäll
okcså embryo är som ett lamm om julafton inte en julgris för man ätrer inte upp embryo

inte hur som hellst

okcså embryo tror på håll i dej nu morran en värld för alla slags menniskror
okcså därför takcrar embryo okcså tar emot oförskrämdeheterna av terrotristerna som skrivrer typ gud vilcket pucko du är embryo du stavrar som spillråka gå okcså göm dej

det här är livet vad gör man vad gör man

åh en svordom takc tack den smakrar inte så gott men vad gör man vad gör man åh ett hån takc takc det smakrar okcså geggamoja men vad gör man när man är som man är

tills en dag då det börjar rykra om embryo okcså spruta potatrismos okcså extra allt ur öronen

så dumhetrerna åkrer ner i sopsäkcren tjong utanfrör tjorren okcså grår vi vidare mätta okcså belåtna

oj där kom en rap

oj där kom en rap till en ricktig extra allt rap ingnen smygrare presis det säjer jag nu yo det säjer jag nu

yo

63 comments:

papelito said...

varför skriver folk elaka grejor? jag tror att dom e avundsjuka på din kreativitet, eller så förstår dom helt enkelt inte vilket geni du e! jag röstar på dej! fortsätt m d du gör!

aka said...

Ja nej det är svårt att förstå att folk säger elaka saker. Men det är bara stackars dom.Mer korv åt elakingarna så kanske de får fullt upp med att tugga. Embryo: Du är bra.

Yobro said...

ja d bra fö fan d sk int va så djäl a let å leza fö då e d fux ådå kn de va så atnå nhay arvaman zxkrvr

nermekomuiknklatschon DESEJERJANU!

hata b-grp-lg-ht hata jvla bckr hata skålhlvttt hata knskp hata lerdum

Bara tjnslår r bst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

embryo said...

yo papelito yo aka

solidaritet det säjer jag nu

yo yobro

hat är en starck okcså svår kraft

några filmtipps: tjuren ferdinand på julafton den dugrer star wars 1-VI särskilt I-III berättlelsen om anakin

det finns någrot vicktigt där som kommrer ringa genom universum bra längre det säjer jag nu yo

yoda äger han svär alldrig

fast han pratrar lite annorlundra det är inte ingnenting farligt iblannd hörs det bättre allt det vicktiga

yo

sara said...

embryo, lyssna aldrig på den som är dum. Dom som är dumma är det synd om. Jag kan fälla ut taggarna och försvara dig vilken dag som helst!

Yobro said...

ha n hajarnte

alaskagera somdevil helatin

de syndåm sara igelk8n e musad inen ho ens fesekt

tjenslår eger alt

hata o anstr1ga sg

d e fux bra f0r smrtsar sm e #best#

Yobro said...

7t la sm fuxr!

Julia said...

Det är rätt Embryo, stå på dig!
Ät upp elakheterna!
Ät extra allt!
Mitt kungarike för lite potatismos!

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
embryo said...

yo sara
dumhet är nog mest av alltning okunskap man får ha tålamod okcså vara vuxsen det säjer jag nu yo

yo yobro
att förackta kunskap är allvarligt

kunskap är inte mackt utan samförstrånd

att bejaka sina känslor är nog bra okcså skikra ur sej sin ilscka är nog bra en liten strunt

men sednan måste man bli vän med varandra det är därför

samförstånd är myckret coolare

yo julia
senap okcså ketchup på alltning

yo john eje thelin
himlen är vidöpppnen vi når ändra till solen om vi sträckrer på oss

det säjer jag nu yo

Hanna said...

Jag håller med, du är bäst.

nickel said...

Det är bra embryo, de små och elaka människornas kommentarer behöver man inte bry sig om. Det är en gammal skolgårdskliché, men jag tror fatkiskt de är avundsjuka.

Jag tycker du skriver fantastiskt, du skriver ju med hjärtat !

:)

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
skatbo said...

john eje thelin, kryp tilbaks under stenen!

embryo är liv, glädje och värme...det är inte du.

YoBro said...

ya ztyk zurfeta ekel

la sm skrvr b-gr-pl-t kn dr4 out hlvte

7t komuinkachon

tjenslr e d nda!!!!!!!!!!!

rglr e fr zurftor

Anonymous said...

John Eje Thelin kanske har en massa kunskap och kan stava korrekt men han når aldrig upp till samma nivå som embryo när det gäller humor, värme och tänkvärdhet. Är han månne lite avundsjuk?

Anonymous said...

Om det är någon som föraktar kunskap så är det ju Hjon E Thelin. Titta bara på hans blogg, där han nästan dagligen imponerar på sina lika obildade och tillbakabildade kompisar genom att rätta stavfel i tidningen, skriva litet om ämnen han inte har den minsta inblick i(som musik) samt angripa allt som inte är lika fantasilöst och humorbefriat som han.

M said...

Om jag vore en av dem som sa omsorgsfullt byggt upp Det Sprakliga Samforstandet skulle jag ocksa vara jatteradd for Embryos spottloskor och stora fotter. Jatteradd.

stef said...

Hej Embryo, du skriver bra.
Skulle jag kunna få göra en tidningsartikel om dig? Hör gärna av dig till rocketship_hurricane@yahoo.com.
/s

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
M said...

John: Las nagot av dina inlagg som om det vore nagon annans. Lyssna pa hur du later. Stravar du efter att framsta som en elak gladjedodare? Och isafall varfor?

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

OK, John.
1.Vad är det för skillnad mellan en acciaccatura och en appoggiatura?
2a) Vilka är kyrkotonarterna, och b) vad är plagala och reala kadenser?
3. Vad är en språngdissonans?

M said...

Vem sager att det maste vara hog niva pa kommentarerna? Vem som helst far ju kommentera hursomhelst. Jag ar dock saker pa att du inte gor det minsta for att hoja den med dina aggressiva utfall.

Embryo spottar pa ert vardefulla Samforstand. Han stampar ned det i marken. Han ar en Vandal. Han hyser Forakt. Han vill bara vara ball.

Embryos svar innehaller visdom nog for att bevisa att du har fel:

fast han pratrar lite annorlundra det är inte ingnenting farligt iblannd hörs det bättre allt det vicktiga

Om du kunde frigora dig fran din fixering vid "felstavningarna", skulle du kunna se en sjalsfrande till Tove Jansson har. (Du laser ju henne sager du.) Men sanningen ar val att du laser vad du tror att man "ska" lasa? Ar du saker pa att det inte ar du som forsoker vara ball? Som utomstaende betraktare ar det lite svart att undga den slutsatsen.

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Du vill duellera i musikdiskussioner utan att veta ett skvatt om musikteori? Den outtröttlige förkämpen för kunskap och civilisation. Ja det kan ju inte vara så arbetskrävande när man tror att det är detsamma som "rättstavning".

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
M said...

Las E.E. Cummings. Stall samma fraga. Las Bjorling. Stall samma fraga.

Anonymous said...

Det är nog många som har fattat att embryo inte är en dyslektisk trettonåring. Han spelar en roll och varför då inte spela med? Och vad gör det om några tror att han är en tonårskille? Varför håna dem för det? Han är bra och gör människor glada.

Vad är du så rädd för? Att alla ska börja stava som embryo och förstöra det språkliga samförstånd som du har byggt upp? Du vet väl att språket är dynamiskt, i ständig förändring? Om hundra år kanske det heter bloggra och slappra. Det vore väl obehagligt?

Embryo får ju uppenbarligen fram sitt budskap trots att han har en annorlunda meningsbyggnad och om slöjan mellan författaren och läsaren var så besvärlig skulle han inte ha så många läsare.

För övrigt är Kafka inte hälften så stor humorist som embryo.

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
M said...

Alltsa historien om trollbeteendet far du ju slappa. Om man kallar nagon for idiot sa far det konsekvenser. T.ex. blir man antagligen sjalv kallad idiot av nagon Rattvisans Forkampe. Det ar det som kanns "obehagligt". Men det var obehagligt redan nar du sa det.

Det har ar en blogg. Den gor inte samma ansprak som Finnegan's Wake. Men funktionen hos ett djarvt och lyckat stilgrepp ar detsamma.

Som ett P.S. forstar jag inte varfor den anonyme inte kontrar med vad du verkligen sa: "duellera i musikdiskussioner", namligen. Inte "i musik" som du rattade dig till. Men han kanske helt enkelt inte ar rattshaveristiskt lagd.

Anonymous said...

Han heter inte e. e. cummings. Han heter E. E. Cummings. Kolla gärna upp det. Det är ett vanligt missförstånd.
F. ö. är det intressant att du är den enda som måste dechiffrera Embryo. Vi andra läser honom.

"Men du föraktar ju kunskap, embryo.

Du spottar på det språkliga samförstånd vi byggt upp. Spottar på det och stampar ned det i marken. Allt bara för att du ska vara lite ball.

Du är en vandal, helt enkelt. Det ligger ett djupt förakt bakom det."

Nej. Det ligger ett djupt hat bakom dina kommentarer. Ett oresonligt och illa formulerat, patetiskt hat. Vad är det Embryo vandaliserar? Vilka är "vi"? De som tar åt sig äran av att ha byggt upp ett språkligt "samförstånd" men som inte tilltror detsamma tillräcklig stadga för att kunna hysa sådana som Embryo? Stackars lilla dig.

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

OK. Jag, papelito, aka, sara etcetera etc. - vi har alla magiska öron och är övermänniskor. Det är bara stackars lilla John som inte förstår och inte får hata ifred på sin blogg utan att folk lägger sig i. Som kallar människor "idioter" och "inkompetenta" och "pretentiösa" på sin blogg men som aldrig själv har antytt att han är bättre än de. Som fortfarade tror att Embryo skriver "illa". Och som står upp för kunskap och civilisation, ända tills någon rättar honom eller kallar honom ociviliserad.

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Okcså ÖGON yo det säjer jag nu.

Anonymous said...

Men de saker du tar upp är ju fel. Embryo skriver inte fel, han skriver nytt. Hur många gånger skall man behöva förklara det? Jag gillar inte heller särskrivningar och "i så motto" och "skämt och sido" etcetera etc. Men det Embryo sysslar med har ingenting med det att göra. Du är helt enkelt inte så bra på att läsa om du inte ser skillnaden. Och då borde man vara ödmjuk, istället för att kalla någon som håller på med något man inte förstår för "idiot" och sen bli förnärmad när vissa inte håller med, och kallar dig idiot.

Anonymous said...

Inser du inte att du är diktatorisk? Embryo har kommit på ett roligt och begåvat sätt att behandla svenskan på, men så skall han inte få göra för John. För att det är "förbannat onödigt" Men på den här bloggen är det väl i ärlighetens namn du som är onödig?

Anonymous said...

P.S. Hur vet man någonsin att det man läser är det som avsågs? (Denna, och andra spännande frågor om litteraturens väsen svarar vi på i nästa Barnens Brevlåda.) Jeez. Hur gammal är du?

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

John Eje, varför är du här och läser bloggen och varför återkommer du gång på gång för att kommentera hit och dit? Konstatera bara för dig själv att detta är under din finkulturella nivå och låt alla som gillar embryo fortsätta med det ifred.

Oroa dig i stället för all välformulerad och korrekt stavad text som saknar själ.

Anonymous said...

Bara en kommentar till min namne ovan: John E är INTE finkulturell.

Anonymous said...

Du ska väl inte stava iranierna med stort I, John Eje. Tänk om vi obildade människor tar efter. Då lär vi ju oss fel och det vill du väl inte?

Anonymous said...

Alla motståndare till nyheter i konsten har alltid anklagat det nya för att vara "otydligt" och "ofärdigt" etc. Det är för att de är litet tröga, det tar tid för deras ögon att vänja sig vid allt det nya. Embryo är inte otydlig. Hans poesi är t. ex. mycket tydligare än John E:s förvirrade och ogenomskinliga resonemang på stolpig prosa.

embryo said...

yo

metardiskussion det säjer jag nu

napprar det det undrar jag nu yo

vad är mackt det undrar jag nu
vad är manipulation det undrar jag nu

mackt är någrot man endast använder för att skipra rättvisa det säjer jag nu yo

det är mångnga i världnen som missbrukrar mackt det kunde man skrivra om det kunde siddhartha okcså hans kompis herman hesse berättra om

är människror som läsrer bökcrer bättre alltid det undrar jag nu yo

kan kunskap vara att sittra nära bergjet okcså lyssnra till bergjets andetag det undrar jag nu yo

kan kunskap vara en litren blomma ellrer dugrer den inte

är ordet moln mer värt än ordet molne

molnen lysrer

molnen skymmrer dammen där grodrorna kväker bergjet andas tysckt i skymningen det säjer jag nu yo

oj

där sittrer en jappansk fisckare i tusch okcså hatt också fisckar

napprar det det undrar jag nu yo

nej nej säjer jappanen det napprar inte det är inte därför

det är inte därför

det är inte därför

det är inte därför

det är för bergjets skull för grodronas skull för fullmolnens skull för att jordklotsen behövrer oss för att vi behövrer jordklotsen

vi ska vara snällra alltid det är framtiden det säjer jag nu

yo

manipulation är något som farran stopprar i sej dagen efter han har drukcrit fransckt

ge mej en manipulation jag har sådnan huvudvärck det säjer jag nu yo

Anonymous said...

Motståndare till nyheter i konsten tycker alltid att det nya är otydligt. För vissa tar det litet tid att vänja ögonen vid allt det nya och skrämmande.

Anonymous said...

Jaja. Min dator skickade två versioner av samma tanke. Sorry.

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Det är inte ens fel när två träter.

embryo said...

yo john eje thelin

mackt ska man bara användra för att skipra rättvisa

på din blogg kan inte jag skrivra eftrersom du har bloggrerat

okcså skrivrer du hyllmetrar på min blogg

varför gör du på detta viset det undrar jag nu

yo

Anonymous said...

Förresten, Embryo: Du är bäst.

Novalis said...

Och John E: Nu slipper du mig i framtiden. Jag skall inte "mucka" mer. Du skall få hata ifred. Alla har rätt att hata, men alla gör inte rätt när de hatar.

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
novalis said...

1. Embryo är inte ansvarig för sina fans. 2. Det var du som började hata, när du kallade Embryo för idiot. Hade du inte gjort det så hade jag inte vetat vem du är. Hej då.

cecilia said...

hallå? *hyschar* hallå? *klappar i händerna* jag har ett förslag... Kan vi inte bara göra så att vi som gillar embryo får läsa honom i lugn och ro och alla andra slipper?

embryo said...

yo john eje thelin

man är sin egena handelingar inte andras

man är lite egenen det säjer jag nu

tänck om jag okcså farran skulle julhandla åt svercker okcså sverckers farra hur skullre det se ut på en skalad banan det undrar jag nu yo

dialogen: om jag särskrivrer ett enda ord kastrar morran diskvattenet övrer mej gratis det säjer jag nu yo

nu läggrer jag på luren

fast finns det någera telefåner med lur det undrar jag nu nu längere dom är mer som små krumelurar utan lurar som sittrer ihop

sittrer inte alltning ihop

hör inte alltning ihop

också roprar man ur lurarna från bergj till bergj

hallon hallon hör ni mej det undrar jag nu yo

John Eje Thelin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

"Varför väljer man medvetet att försämra sin kommunikationsförmåga?"

För att det kan blottlägga viktiga saker i kommunikationen som annars inte syns? Knappast mycket konstigare än icke-figurativ konst.

"Det är redan svårt nog att i text förmedla vad man tycker och känner. Finns det nåt som helst skäl att göra det svårare?"

Jo du, att klä av sitt språk tills bara det man tycker och känner finns kvar är en svår konst.

All lycka med din engelska blogg, JET, men i den här beefen med embryo framstår du mest som någon som desperat talar illa om "farlig jazz-musik". Det är okej om du inte gillar det, men lämna det då åt oss som gör det.
/Simon

M said...

Ja, John. Jag kan forklara vad det lilla stycket om julhandling betyder. Man ar ansvarig for sina egna (jul)handlingar, inte andras. Om Embryos farra julhandlar at Sverkcer ar det han och inte Sverkcers farra som ar ansvarig for innehallet i klapparna. Att jag klappar till dig ger dig inte ratt att klappa till min kompis.

Men det ar bra att du fragar nar du inte forstar; det ar sa man lar sig. Det sager _jag_ nu.

P.S. Embryo: Takc for en ljusglimt av begavning och humor i det stora morkret.

Anonymous said...

meget interessant, tak