fredag, maj 16, 2008

ikon tio

det är som att landa i ett evigt regn: orden strömmar över fönstren och det smattrar i marken av bokstäver

embryo ruskar på sej: blinkar

ikonen hänger tyst och mörk på väggen

från badrummet hörs någon spola: det är farran

som kommer ut med en morgontidning under armen: det dräller typsnitt ur den ner på golvet och det lilla ljuset mysko kommer trippande och slickar i sej

det ringer på dörren: tjenare abuabu

hej

du ser blek och mysko ut

nej det är ingen fara: hur är läget det undrar jag nu

åh: det är som vanligt kom in

jag vet inte jag

vill du ha ett glas vokaler

nej tack jag ska

vi har konsonanter i frysen: jag kan tina några stycken

nej tack det är bra

morran har lovat att hon ska baka en paj av gullivers resor och camus l'etranger

jaha men nej jag måste

har du sett brollans ikon han köpte

NEJ NEJ DEN VILL JAG INTE TITTA PÅ

nä nä: men ta det lugnt

jag måste gå nu embryo jag måste

luften är fri: men hur stavas den det undrar jag nu

säjer embryo och sträcker ut handen och kisar upp mot den pappersvita himlen: har det slutat regna det undrar jag nu

och abuabu: det verkar så

perfekt: jag har en meningsbyggnad jag tänkte lufta: ska du hänga på

nej nej jag måste nog

du kan få hålla kopplet om du vill: den är helt tam

nej tack jag måste verkligen

säjer abuabu och backar bort från huset och blickar upp mot himlen där han tycker sej se enorma bokstavsklossar komma rullande i groteska molnformationer och när han åter vänder blicken mot embryo står endast ett svartsmalt Y eller X där och flimrar i dörrhålet och bakom honom väller en svart flod av bokstäver fram: språket är oändligt

och embryo skrattar elakt: ho ho