måndag, september 10, 2007

gästbloggrare: jultomten

Tomteland 10 september 2007

Hallå där!

Det är september nu, och några månader kvar förstås. Tänkte bara komma med en liten lägesrapport. Och jodå, oroas ej, det går framåt. Verkstaden är som alltid så här års full av sprudlande aktivitet; vad vore livet utan nissar!

I år har vi några nyheter som jag tänkte informera om.

För det första har jag rakat av mig skägget.

"Nähä?!", säger ni tills ni blir blåa i synen. Och visst, ni har rätt. Inte då! Den lätta gick ingen på. En tomte utan skägg är som ... en tomte utan skägg. Det finns inte norr om polcirkeln.

Men istället till allvaret. I flera års tid har vi haft problem med nedsmutsningen här uppe. Den vita snön är inte längre vit, utan solkig av sot och kolrester. De mörka partiklarna reflekterar solljuset allt hårdare, vilket leder till att isarna smälter allt snabbare och med växthuseffekten ovanpå detta ... tja, tomteverkstaden hotar att flyta iväg i sinom tid. Inte denna jul, det lovar jag. Men kanske 08, kanske 09. Och några av er vill väl ha ert Lego och era cd-skivor även då, kan jag tro?

På grund av rådande omständigheter drar vi därmed i år ned på transporterna av julklappar. Vi kan inte bidra till nedsmutsningen genom att åka omkring och dela ut grejor här och där utan att tänka på konsekvenserna (och nej, renar ... det var länge sedan nu, vi kör privatjet, annars skulle vi aldrig hinna).

Nu kan vi bara dela ut julklappar utan att förlora ansiktet och hedern till en del av jordens barn. Efter överläggningar har jag och mina medarbetare kommit underfund med att de som ska få julklappar är de barn som bor på platser som är minst medskyldiga till nedsmutsningen av jorden. Och det var inte lätt att hitta sådana ställen, ska jag säga. Jösses vad ni grisar ned, sa skinkan.

Vi hade ganska tuffa diskussioner, jag och nissarna. Man framhävde att det fanns en himla massa snälla barn både här och var och vi satt med världskartan framför oss och prickade av vilka som skulle få och vilka som inte skulle få. Vi var nere i ett trettiotal länder till slut. Men då dunkade jag grötsleven i bordet och sa: "Stopp!" För, det där blev ju inte bra. Vi insåg det snart, allihop. Man kan inte välja vilka som ska få, och inte. Tomten är rättvis, tro inget annat. Vi ger alltså barnen i alla forna kolonier (de där som ni brukar kalla Tredje världen) julklappar, medan kolonisatörerna får passa. Skuldbördan är ju ändå er. En dag kanske ni har vett att dela jordens rikedomar mer lika. Då lovar jag att Tomten kommer tillbaks.

För, ni kan väl den här: "Finns här några snälla barn?" Var snälla. Hjälp varandra. Kolla till jordklotet. Fördela såväl bördorna som förtjänsterna bättre. Sedan kan ni posta önskelistor igen!

Ja, det var det lilla.

Skön höst, önskar

Tomtefar