torsdag, maj 07, 2009

kapitel trettiotvå

vi är allt lite oroliga när vi står där

han sitter med fötterna på det gamla byngliga skrivbordet och drar med sin blyertspenna ett streck tvärs över ett dokument som han har fastspänt på ett skrivbräde

innan han tittar upp på oss

- Hello. Vilka är ni?

vi är författare vi behöver din hjälp

- Aha. Det är jag som är Embryo. Embryo Foster.

vi vet vi vet

- Frågan är inte vad jag kan göra för er, utan vad ni kan göra för mej?

vi kan skriva: vi kan till exempel skriva din berättelse

- Min? Äh? Den försvann i sanden i öknen tillsammans med mina forna kamrater Abuabu och Sverker.

men vi saknar det där: det där lattjo

- Äh. Det där ...

nu reser han sej och går fram till det enorma ovala fönstret med utsikt över industrier och enorma hamnar: världen

han säjer:

- Äh. Det där ... det är borta nu. Det var så omoget.

han vänder sej mot oss

- Jag är en mogen ananas nu.

okej okej: men du kanske kan hjälpa oss i vår strävan att värna upphovsrätten och skydda det fria ordets försvarare

och nu ljusnar han

- Aha, säger han.

och kastar sej ned vid skrivbordet och öppnar en låda och plockar fram en pennvässare och ett kautschuk och ett skrivhäfte och han vänder upp en första tom sida och säjer:

- Okej. Var ska vi börja?

åh: vi är mitt i: det här är typ kapitel trettiotvå

- Då så. Vi är på banan. Då kör vi. Blyfoten på.