söndag, september 13, 2015

alla platser är en

Han är rumän och gatumusikant
Han har varit här längre än de flesta
Han spelar sax, habilt, kan några fraser
Happy birthday, nån juljingle
Nån gång har vi skojat om
att jag skulle spela med honom, ta med
gitarren och kompa
Det skulle låta etter värre
Men bli kul
Jag tror vi är
ganska jämngamla
Han har mer krämpor än jag
Han är här i tremånadersperioder,
spelar, fyller saxofonlådan (där
ett par bilder på
ikoner är fastsatta) med sedlar
och mynt
När han inte är här kan någon annan
ta hans plats, ofta yngre kvinnor
som sitter under filtar
och ber om pengar
De sitter i den här varma ljusgången
Ungdomar hänger här också, mot
räckena
På morgnarna står ett gäng
från Jehovas här
med sina välstrukna kläder
och oklanderliga frisyrer
och håller fram sina tidningar
Ibland säljer någon Situation Sthlm,
ibland är det
tomt
Vi passerar här dagligen
Just den här morgonen är jag
ganska jagad av tiden jobbet
Men blir glad av att se honom där
Lever ännu
Hej
Tjena kompis
Han är riktigt sjuk, han
orkar inte
spela, saxofonen bara ligger
där, och
skimrar
Han är varm av feber när vi
skakar hand
Han suckar och visar ett brev
från en läkare, en remiss
till Karolinska; jag vet att han
har varit sjuk länge
men nu är han riktigt illa
däran
Jag kan inte göra så mycket, har
bråttom till tåget, ger honom
ett par spänn och säger åt
killen som delar ut gratisblaskor
att ge
honom en tia; jag springer in
på Pressbyrån och tar ut
en femtiolapp, ber också tjejen
som jobbar där att se till mannen,
som är så sjuk
Mer kan jag inte göra, jag förstår
det självgoda i att dela den här
berättelsen med andra: vi är alla
fria att ge och göra vad vi vill
Samma dag går regeringen ut
med att vi ska sluta ge till tiggare
för att istället hjälpa dem på plats

Det här är min plats

Det mest mänskliga
jag kan göra, är att ge
till dem som är i nöd

Här
Där

Medmänskligheten
som flödar genom världen just nu är
räddningen

Alla platser är en