torsdag, september 10, 2009

är du lönsam lilla patient

Farran har ont överallt och Morran kör honom i ilfart till akutmottagningen.

"Jaha. Och hur var det här då?"

"Jag har ont överallt."

"Aj aj."

"Precis. Hur mycket kostar det att läka allt det här, tro?"

"Ja inte är det gratis. Vi måste tänka på sjukhusledningens bonusar."

"Men vad kostar kalaset?"

"Vi tar kort ni behöver inte vara orolig. Vi har en sjukhusdirektör som ska på semester förstår ni. Någon måste betala för en plats i solen."

"Men hur mycket blir jag skyldig?"

"Åh bekymrar er inte om det. Vi, däremot, måste ha en viss vinstmarginal. Ägarna har investerat nästan allt de har i allt de behöver. Någon måste ju betala dem för det."

"Jag vill ändå veta; täcker sjukförsäkringen mitt besök här?"

"Sjukförsäkringen? Var kommer du ifrån? 1970-talet?"

"Men jag har ingen annan försäkring."

"Stackare. Men det är ändå bra att du är sjuk."

"Bra?"

"Javisst. Varje patient är en liten guldkalv."

"Kan jag få träffa doktorn snart?"

"Visst. Men det kostar, det kostar skjortan."

"Ja det gör ingenting. Den ska jag väl i alla fall ta av mig där inne."