torsdag, april 21, 2016

iggy

#‎tbt‬ Iggy fyller 69 idag. För 38 år sedan såg jag honom på Domino, vid Hornstull. Jag vet inte om perspektivet är hisnande eller självklart eller att man kan säga att 'tiden är ingenting' eller att vi är gamla nu, bägge, eller att vi är i förändringen/expansionen, eller att det bara är en lätt och ljus känsla som nuddar vid tidskapseln. Vi finns. Vi passerar. Allt är här just nu. Jag är en helt annan. Och samtidigt: fly inte, jag är exakt samma person som då, en tonåring i sliten kavaj med Ramones- och TV-eye-badge och en ljusblå Patti Smith-t-shirt och svarta låga Converse och trasiga jeans och lång ostyrig lugg. Allt gick rakt in i i huvudet och rakt ut på andra sidan, projicerat som otydligt tydliga bilder på fondväggen. Iggy långt fram på scengolvet. Röda skinnbrallor. Bar överkropp, blodiga sår över bröstkorgen. Om jag minns rätt var Fred "Sonic" Smith med på gitarr; han från MC5 som var gift med Patti Smith just. Konserten minns jag inte, om den var bra, jag tror inte det var bland det bästa, det var ojämna tider med växlande väder, växlande humör och dagsform. Eller så var allt mästerligt, vi säger det. Mästerligt och sönderslitet av tid och föränderlighet.






http://www.setlist.fm/setlist/iggy-pop/1978/domino-stockholm-sweden-6bde0652.html