måndag, mars 05, 2018

när vi somnar tillsammans

2002 kom diktsamlingen När vi somnar tillsammans.

*

Röster från pressen:

"Det här är ingen kärlekslyrik som låter läsaren vila i vackra formuleringar eller fly bort. Det här är poesi som klampar rakt in i vardagen och sticker en tagg i ens överlevnadskoncept." Kerstin Hillström, NSD

"Det är puls, det är andning i dikterna som i en levande, sinnlig kropp, en kropp av ord." Eva Elmgren, BT

"Så även om det är i den musikaliska, säkra fraseringen som Magnus Carlbring har sin främsta poetiska kvalitet, snarare än i bildfantasin, är det först som sist frågan om en poesi som bärs fram av en inre nödvändighet, en uttalad vilja att gestalta samtiden och förändra världen, som gör att När vi somnar tillsammans inger den djupaste respekt." Ragnar Strömberg, GP

*

Ur boken:


Rummet
Du fyller det av kärlek
ljusnande rummet
med barfotasteg
och det runda, svaga ljudet
av en skål med ljummet vatten
som du ställer ned hos mig, du tror
jag sover, du smyger in i mig,
tassar in i hjärtat, dina fötter sjunger
mot det blå linoleumgolvet, vägen
från badrummet till sängen,
från strandkanten
till vattnet, dina första steg
som flämtar ned i havet, tidigt nu
i juni, du går från himlen
ned i lakanen
och mig: Ditt finger
doppas tyst
i vattnet, mot läppen, tungan
varm mot ryggen, fingret
stryker min rygg; du tror
hela tiden jag sover

https://formogr.am/JOvkOl82Id