lördag, september 26, 2020

skriv skönlitterärt

Text ska vara demokratisk. Läs lika gärna en deckare som en språkmaterialistisk dikt. Lika gärna ett socialrealistiskt drama som en sciencefictionstory. Lika gärna prosa som poesi, lika gärna en raptext som en gammal visa. Allt är giltigt, allt är lika värdefullt.
   Som skrivarlärare har jag två huvuduppdrag: att läsa och samtala om deltagarnas texter samt att lägga fram övningar i att skriva, ofta utifrån genrer, stilarter, litteraturhistoria; det är ett ständigt resande mellan olika uttrycksformer och språknivåer. Jag måste, liksom deltagarna, vara öppen för allt och lyhörd för skiftningar. Vem är poet i gruppen? Vem har det där dramaturgiska drivet? Vem har en berättelse som måste skrivas men behöver träna på gestaltning? Vem kommer att skriva en världsroman? Vem har dåligt självförtroende? Vem har det inte? Hur gör vi när skrivkrampen inträffar?
   Jag har gjort massvis med övningar genom åren. Kom-igång-övningar för att släppa garden och respekten. Långa prosaövningar i psykologisk gestaltning eller inre monolog eller i konsten att bygga stora dramaturgiska strukturer, slå an bågarna. Vad jag ofta har saknat är en bok fylld med övningar, inte så mycket teori, inte så mycket kringsnack, inte så mycket litteraturhistoria. Du ska kunna slå upp en övning och börja jobba med den, i stort sett bums, antingen själv eller med en grupp. Så la jag upp jobbet med den här boken, jag ville göra en praktika, en handbok, en text som ger rörelse framåt och som får läsaren att skriva.
   Jag gick igenom mina sparade övningar, såg över hur ett läsår brukar se ut, samlade det som skulle fungera bäst i en bok, arbetade om, skrev till, hittade på nya vinklingar, nya övningar, gjorde litterära hänvisningar och försökte skriva med ett tilltal som skulle kännas som en lektion gör, ett skrivpass. Blanda tydliga instruktioner med korta jämförelser och frisk pepp. Du som skriver ska känna dig manad och påpassad – sedd – och samtidigt fri. Och där hamnade jag. Med en bok på 340 sidor och med 130 övningar som innehåller flera delmoment och variationer, så att det finns arbetsmaterial till många timmars skrivarbete.
   Ur förordet: Fåglar viner genom luften. Moln passerar. Solsken. Störtskurar. Du har skrivit fram en sjö och en dal och ett hus och en familj och en framtid och en dåtid och kanske en hel släkts historia och – framför allt – du har skrivit fram dofter och färger och smaker och ljus och skuggor som ger allt det här nya liv.

   Skriv skönlitterärt.