måndag, oktober 21, 2019

helgen i korthet

Helgen i korthet. Åkte till varuhuset (NK) i limousine i fredags e.m. Orkade inte beblanda mig med populasen i tunnelbana och på bussar. Tog eskalatorn till plan 2 (eller om det var 3?) och stegade beslutsamt in på Hugo Boss-avdelningen, valde tre kostymer, en sandbrun, en koboltblå och en midnattssvart, sju olika slipsar, fem par strumpor, underkläder (m.a.o. kalsipper och nätbrynja, #oldschool), bytte om till den sandbruna (eller kan man hellre kalla den leverfärgad?), slog till på en yllerock (grafitgrå, förstås) och en ny olivmörk filthatt, tre par svinlädershandskar och några snusnäsdukar. Betalade med Frippes kort (som jag stal när vi var nere på Hofet på A.W. i torsdags), tog eskalatorn ner till bottenplanet, fick i mig en dubbel espresso och en dammsugare, knäckte en kapsel metaamfetamin på herrtoaletten, drog den i mig och snöt mig med en av de nya näsdukarna, spolade ner kapsel och näsduk, tvättade fejan och spatserade överlycklig, nästan svävande, ut genom dörrarna och kryssade mig fram ner till Sergels torg där det pågick en demonstration för eller emot Turkiet, jag knöt näven och skrek några väl valda ord på ryska. Fick en smäll på käften. Blev neddragen i smutsen. De stal alla mina NK-kassar. Jag förvandlades till en parkduva och flög smattrande upp på räcket ovanför torget. Satt där ett tag och vickade på skallen, tills jag tyckte att det blev trist. Flög hem till Sjumilaskogen och hade fredagsmys: vegotaco och directors-cut-versionen av Bladerunner (ettan förstås). Sov i en skokartong (men hade locket öppet för månljusets lindrade verkans skull). Vaknade jättepigg. Räddade världen. Sprang till skogs. Nu är jag alldeles vilsen.

foto magnus carlbring