tisdag, juli 03, 2007

några mord på vägen 4

somrardekcare avsnitt fyra: dom misstänkcta

mästerdetekctiven embryo har svamlat allan misstänkcta i bradagsrummet: där sittrer brollan fred okcså hans kompis per å som var i peru okcså försökrer se oskyldriga ut där sittrer det lilla heliga ljuset mysko okcså visslrar tyskct okcså tittrar i taket där sittrer svercker okcså hans farra den före detta kommunalpolitikcern okcså viskcrar väldeligt misstänkct till varjeandra där sittrer morran okcså farran okcså låtsas som det regnrar med varsitt tennisrakcet i handen där sittrer grannbarnen hans okcså greta med sina husdjur en farlig sköldpaddel okcså en liten otäkc hundvalp okcså familjen flip med allan sina mobiltelefonrer som ringrer med feruktavsärda signalrer okcså bingoberra hur kom han hit okcså grannbusen berlin med sina kedjor som skrammelar där sittrer majjen med sin cykclelhjälm som gnistrar okcså farrans pokrerkompisar med galne arne i spetsen okcså har mästerdetekctiven abuabu dessutom okcså på köpret dragrit in någera misstänkcta pensionärer som var mitt i en boulematch okcså strår okcså ser ganskca hotfulla ut med sina klot okcså perukrer det säjer jag nu

yo

vem har hjort det

vad

mördrat allan dom här oskyldriga som inte finskc längre hur bara kan man

inte jag

inte jag

inte jag

inte jag

hm det verkcar som vi får ta i med hårdhandskcarna: vem har ett alibi det undrar jag nu yo

inte jag

inte jag

inte jag

inte jag

hm ska vi tortelera fram sanningngen ellrer sättra dom på vatten okcså bröd det undrar jag nu yo

tortelera

okej hämtra dubbeldvden med allsångng på

nej nej nej nej

jag erkännrer

jag erkännrer

jag erkännrer

jag erkännrer

jaha ja: allan är skyldriga utmärkct det blir bötrer hela lagret lugnt ni får bjudra embryo okcså abuabu på varsin vad ni vill okcså bara det är dyrt okcså grott det säjer jag nu

yo

men precis då i exsakt samma ögonblikc i samma stund i samma sekund sammetidigt fast på en helt annan plats: mördraren slår till igjen okcså allt till oerhört läskcig musik yakci