fredag, december 21, 2007

julbödeln

på embryos gata är den här dagen inför julen den allra värsta: när julbödeln går från hus till hus och hamrar på dörren med sin väldiga yxa: ho ho finns här några stackare som vill träffa julbödeln det undrar jag nu yo

och embryo glömmer sej under sängen och brollan kryper in i en garderob och hamnar i landet narnia och mysko försvinner in i väggen och kommer ut på annanstansdagen någon annanstans i huset

det är bara morran och farran som står riktigt pall på riktigt

så farran reser sej och kastar dagens klimatchock ifrån sej i tevefåtöljen och morran kommer ut ur köket med sillsilen i handen: är han här nu det undrar jag nu yo

knack knack: ho ho finns här några stackare det undrar jag nu yo

och farran drar på sej en tomteluva och gräver fram paketet i en låda i hallen och sliter upp dörren och kastar ut det på tomten: här har du slit den med ohälsan det säjer jag nu yo

och julbödeln krafsar åt sej paketet och stoppar det i sin mörka säck och försvinner linkande till nästa hus: knack knack finns här några stackare det undrar jag nu

yo

farran står på trappen och ser efter honom och morran kommer ut och dom står där i ljuset som skimrar inifrån utifrån och ser hur dörren hos julgrannen öppnas och bödeln kliver in med storstövlarna på sej och dörren stängs och det blir tyst

tills man hör ett fruktansvärt skrik

tills dörren öppnas igen

tills julbödeln kommer ut och lyfter upp sin säck på ryggen och hytter med näven: och får jag inget paket nästa jul kommer jag tillbaks

det svär jag på det säjer jag nu

yo