onsdag, december 05, 2007

kapitalism

i tidernas begynnelse fanns det en liten idog entrepenör: my name is embryo det säjer jag nu yo

först klädde han sej lite sisådär i kostym och rajtantajtan

på den första dagen i advent slog han upp ett litet militärtält mitt i ingenstans: allt är till salu

och snart strömmade kunderna in: till några kufar från länderna bortom ingenstans sålde han gammal rökelse och en knippe myrra och en skeppa bijouterier till ett hyggligt pris

och för pengarna köpte han en tunna krut och en låda gamla automatgevär: dom gick som vapenolja i solsken

och snart var det inbröderskrig lite här och var i hans närhet

och man kom till embryo efter mer vapen

och efter en vecka utvidgade han rörelsen: nu sålde han vapen till alla som var inblandade i kriget och till grannländerna omkring och kriget spred sej som krutrök och alla slogs mot alla och embryo tjänade storkovan och sålde mer och mer vapen till grannländerna till grannländerna

och till grannländernas grannländers grannländer

och till grannländernas grannländers grannländers grannländer sålde han ännu mer

till slut kom man till embryos vapenaffär hela vägen från hela universum för att köpa sej en sexskjutare eller en atombomb

till slut drog embryo sej tillbaks till mitt i ingenstans där han för alla pengar uppfann lösningen på alla jordklotsens problem

och han förpackade lösningen i små lockande förpackningar och sedan slog han upp ett tält mitt i ingenstans: allt är till salu

det säljer jag nu yo