onsdag, december 05, 2007

solidaritet

men säjer brollan det är individens frihet man gör väl som man känner

medan farran sitter och kokar i soffan

och morran står mitt emellan och gnider sina händer: herregudrun vad har du gjort pojke

och brollan: det är tidens tand som tuggar på mej man måste ta chansen medan den finns man lever bara en gång själv är bästa dräng var man på sin post

medan farran sitter med det stora styva arket i händerna och stirrar in i tomma intet

och morran: men lille fred du måste förstå att vissa saker

samtidigt kommer embryo ner med sin luva på huvudet och gnuggar ögonen: är det någon som har öppnat dagens lucka det undrar jag nu yo

och farran tittar upp i taket och suckar

och morran tittar på embryo med vädjande blick

och brollan tittar ner i golvet

och embryo tittar bort mot adventskalendern i farrans händer: det är inte sant inte i år igen det säjer jag nu yo

och brollan: det är den nya tiden det är den individualistiska senindustriella tiden då kollektivet har förlorat sin makt över det självbestämmande jaget

och embryo: men brollan

och farran med tung röst: allting är förstört hela advent är till spillo

och morran: så farligt är det inte vi har ju binglottos kalender kvar

och farran: men det är inte den riktiga tevekalendern inte den riktiga radiokalendern

och embryo: det är ju teskedsgumman i år

och brollan: vad har jag gjort vad har jag gjort

och embryo: saliga äro de enfaldiga

och nu sätter sej brollan ner bredvid farran och lägger armen om honom: förlåt jag kunde inte låta bli

och morran stryker brollans huvud: lilla vän

och brollan: jag blir så nyfiken att jag spricker nästan

och farran: men lucka 24 just av alla

och brollan: den är den värsta av alla det säjer jag nu

och farran tittar ner i kalendern och suckar

förlåt säjer brollan

och farran lutar sitt huvud mot honom: vi har ju binglottokalendern kvar

och morran: är det någon som vill ha en liten mugg glögg det undrar jag nu

yo